در چارچوب پدیده ای تحت عنوان " اثر فلین" گفته شده که ضریب هوشی افراد در هر دهه نزدیک به سه واحد افزایش یافته است. بنابراین گفته شد ضریب هوشی افراد ژنتیکی و مربوط به وراثت نیست، بلکه میتواند ارتقا پیدا کند.
اثر فلین چیست؟ این اثر چه تاثیری در نخبگی دارد؟
به نظر می رسد افراد در حال باهوش تر شدن هستند. هر نسل از با هوش تر بودن نسل جدید می گویند و پدر بزرگ و مادربزرگ های ما نیز از اجدادشان باهوش تر به نظر میرسیدند. آیا در این صورت نسل گذشته ما از سطح هوشی پایین تری نسبت به ما برخوردار بودند؟ چگونه سطح هوشی ما به شکل متفاوتی از اجدادمان تکامل یافته و به شکل امروزی رقم خورده است؟
چگونه نمرات عمومی IQ در طول زمان تغییر می کند؟!
در چارچوب پدیده ای تحت عنوان "اثر فلین Flynn effect" ( در دهه 1980م) گفته شده که ضریب هوشی افراد در هر دهه، نزدیک به سه واحد افزایش یافته است!
بنابراین گفته شد ضریب هوشی افراد ژنتیکی و مربوط به وراثت نیست، بلکه میتواند ارتقا پیدا کند. این اثر باید محیطی باشد زیرا به طور قطع یک جهش ژنتیک نمی تواند چنین تاثیری را در مدت کوتاه داشته باشد.
در مورد علت اثر فلین برخی رشد علم و تکنولوژی،تحصیلات بالاتر والدین، تغذیه بهتر و کم شدن بیماری ها، محیط های آموزشی غنی و تعامل با فناوری ها و ... سبب می دانند.
یک تبیین علمی توجه بیشتر و بهتر والدین و مربیان به آموزش، بهداشت و سلامت را دلیل این امر میداند. بر همین اساس نیز می گوئیم که محیط تاثیر به سزایی در احراز نخبگی دارد. در این رابطه استنبرگ و همکاران نیز از " اثر فلین" نام می برند.
اثر فلین از افزایش فزاینده نمرات آزمون های هوش در طی زمان، می گوید. به نظر می رسد افراد در حال باهوش تر شدن هستند در این صورت ممکن است افراد بسیار زیادی،می توانند عملکردی در حد " تیزهوش،باهوش و نخبه و نابغه" داشته باشند. این اثر برای آنها که می پنداشتند هوشبهر مفهومی ایستا نا متغیر می باشد بسیار تکان دهنده و شگفت آور است.
به این ترتیب مدارس تیزهوشان با تاکید بیش از حد بر ابعاد شناخت سنتی مثل ابزارهای ریاضی سنجش هوشی سنتی اشتباه بزرگی را مرتکب شده اند.
ممکن است بعضی از کودکانی که نخبه شناخته نشده اند توانایی ها و استعدادهایی برای نقش آفرینی و داشتن سهم عمده و انجام کارهای بزرگ در رشته خود داشته اند و برخی از افرادی که نخبه و تیزهوش شناخته شده اند، استعداد کمتری داشته اند.
ممکن است دانش آموزان اقلیت محروم توانایی های پیشرفت در مشاغل شان را داشته باشند اما چون نظام آموزشی استعدادهای آنها را به رسمیت نمی شناسد هرگز فرصت نشان دادن استعدادشان را نیابند.